کلینیک درد نفس / خدمات تشخیصی و درمانی / بلاک عصبی؛ کاربرد تا اثرات آن

بلاک عصبی؛ کاربرد تا اثرات آن

یکی از انواع روش های کاهش درد در نواحی مختلف بدن بلوک عصبی است. در این روش پزشکان متخصص می توانند با ایجاد یک سد در مسیر پیام رسان ها وقفه ای در حرکت و جریان پیام عصبی ایجاد کنند. در نتیجه دردها متوقف می شوند.

این روش درمانی جزء انواع روش های درمانی نوین است که افراد بسیاری را از انجام جراحی و رویارویی با پیامد های جراحی بی نیاز کرده است. موارد کاربرد روش درمانی بلوک عصبی بسیار است و می توان در کاهش انواع درد ها از این روش درمانی کمک گرفت. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی تخصصی و جزئی را در اختیار شما قرار دهیم.

بلوک عصبی چیست؟

بلوک عصبی یکی از روش های درمانی غیر جراحی برای کاهش درد می باشد. در این روش همانطور که از نامش بر می آید یک سدی در برابر مسیر انتقال پیام های عصبی ایجاد می نماید. به همین منوال در اثر ایجاد این سد پیام های عصبی به مغز نمی رسند در نتیجه دردها کاهش پیدا می کنند. بلوک عصبی شامل روش های مختلفی می باشد که هر کدام از روش ها در شرایط مختلف بکار گرفته می شوند.

بلاک-عصب

انواع بلوک عصبی

بلوک عصبی انواع مختلفی دارند. از جمله مهم ترین و پرکاربرد ترین انواع بلوک عصبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلوک عصبی اپیدورال: در این روش بلوک عصبی مواد بی حس کننده به درون طناب نخاعی تزریق می شود. با این اقدام نواحی شکمی و اندام تحتانی بی حس می شود. بنابراین بهترین روش برای بیحسی در هنگام زایمان است. با این روش می توانید تا حد زیادی دردهای درهنگام زایمان را کاهش دهید.

یکی از مزایای بلوک عصبی به روش اپیدورال این است که در روند زایمان می توان دوز آن را افزایش داد. در واقع زنان در مراحل مختلف زایمان شدت درد های متفاوتی را تجربه می کنند. بنابراین در صورتی که در یک مرحله از زایمان دردها افزایش داشته باشد متخصصین می توانند دوز داروی بی حسی را افزایش دهند. به این ترتیب روند زایمان بهتر و با درد کمتر پیش می رود.

بی حسی نخاعی: داروی بی حسی در مایعی که در اطراف طناب نخاعی وجود دارد تزریق می شود.

بی حسی محیطی: در این روش داروی بی حس کننده در محیط اطراف منبع درد تزریق می شود.

مزایای بلوک عصبی

مهم ترین مزایایی که می توان برای بلوک عصبی برشمرد موارد زیر هستند:

• بهترین روش درمان درد های مزمن و طولانی مدت؛ مثلاً افرادی که بعد از انواع عمل های جراحی درد دارند می توانند با این روش درد را کاهش دهند یا از شدت آن بکاهند.
  • درمان دردهای ناگهانی
  • درمان دردهای کوتاه مدت اما شدید
  • بهبود دردهایی که مانع از انجام فعالیت های روزانه می شوند؛ با این روش می توانید درد را کاهش دهید و فعالیت های روزانه تان را از سر گیرید.
انواع سردرد؛ چه سردردهایی نگران کننده اند؟

معایب بلوک عصبی

از مهم ترین معایب روش درمانی و کاهش درد بلوک عصبی این است که به طور موقت و در کوتاه مدت به درمان دردها کمک می کند. بعد از این که تاثیر داروهای بی حسی از بین برود احتمال این که دردها بازگشت کنند وجود دارد. بنابراین در بسیاری از موارد افراد نیازمند روش های درمانی مکمل هستند که به طور طولانی مدت و قطعی دردها کاهش پیدا کنند.

بلوک-عصب-و-اثرات-آن

عوارض بلوک عصبی

مهم ترین عوارضی که بعد از انجام بلوک عصبی ایجاد می شود موارد زیر می باشد. اما باید بدانید که کاملاً موقتی و طبیعی هستند و نیازی به نگرانی وجود ندارد.

• سوزش
  • قرمزی
  • بی حسی

کاربرد بلوک عصبی

بلوک عصبی روش درمان و کاهش درد است که موارد کاربرد و استفاده آن بسیار گسترده است. مهم ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🍁 زایمان بی درد
🍁 درمان دردهای ناشی از سرطان
🍁 درمان درد آرتروز گردن، زانو، کمر و شانه
🍁 درمان کمردرد ناشی از دیسک کمر، سیاتیک و سر خوردگی مهره و تنگی کانال
🍁 کاهش سردردها (میگرنی و تنشی)
🍁 درمان دردهای شکمی و لگنچه
🍁 درمان دردهای ناشی از زونا
🍁درمان دردهای ناشی از درد دنبالچه و خار پاشنه
🍁 درمان دردهای عصب سه قلو صورت

کاربرد بلوک عصبی

بلوک عصبی برای کمر درد

کمر درد افرادی که ناشی از دیسک کمر یا سیاتیک باشد گاهاً به قدری شدید است که به هیچ یک از روش های درمانی همچون دارودرمانی و و فیزیوتراپی پاسخ مثبت نمی دهد. در این موارد پزشک می تواند با روش های غیرجراحی و بسته به درمان این دردها بپردازد. یکی از روش های درمانی بلوک عصبی می باشد. در روش بلوک عصبی با تزریق انواع داروهای بی حسی می توانند مسیر انتقال پیام های درد را ببندند و به این ترتیب درد را کاهش دهند.

در این روش درمانی با تزریق برخی از داروهای مسکن و ضد درد می توانند به کاهش درد در ناحیه کمر کمک کنند. بلوک عصبی انواعی دارد که روش های غیر جراحی آن شامل:

• اپیدورال: در این روش داروی ضد درد به درون طناب نخاعی تزریق می شود. با تزریق این دارو نواحی شکم و اندام تحتانی بی حس می شود. البته در اغلب موارد این روش در دوران کودکی استفاده می شود.
  • بی حسی نخاعی: در این روش دارو در مایعی که اطراف طناب نخاعی است تزریق می شود.
  • محیطی: بلوک عصبی با این روش بدین شکل است که ابتدا عصب مورد نظر را شناسایی می کنند سپس داروی بی حس کننده در اطراف این عصب تزریق می شود.

مزایای درمان کمر درد با روش بلوک عصبی

افرادی که در گذشته با روش های دیگر همچون جراحی به درمان کمر درد می پرداختند با مشکلاتی روبرو می شدند که روش بلوک عصبی تمامی این پیامدها را منتفی کرده است. مثلاً:

• کاهش مدت بستری بودن: در روش جراحی یک هفته مدت زمان بستری بیماران بود اما با بلوک عصبی یک روز بستری شدن کافی است. بنابراین به سرعت می توانید به روند عادی زندگی باز گردید.
  • درمان به صورت سرپایی است.
  • در کوتاه ترین زمان می توانید درد را کاهش دهید.
  • روش درمانی بسته: در جراحی نیاز است که فرد با تیغ های جراحی تحت جراحی قرار گیرد اما در این روش هیچ برشی ایجاد نمی شود. در واقع بلوک عصبی روش درمانی غیرتهاجمی است.
  • روشی کم تهاجمی
  • بهترین روش برای درمان درد هایی که مزمن هستند و به مدت طولانی ادامه دار هستند.
کلینیک درد چیست؟

بلوک عصبی سردرد

برای درمان سردرد ها در نواحی خاصی و در جنب برخی از اعصابی که در اثر سردرد های مکرر تحریک پذیر شده اند ماده بیحسی تزریق می شود. با تزریق این ماده در کوتاه ترین زمان حجم زیادی از درد ها کاهش پیدا می کند. البته اعصاب باید به درستی تشخیص داده شوند تا در روند درمانی خللی ایجاد نشود. این اقدام هم توسط متخصص درد صورت می پذیرد.

معایب روش درمانی بلوک عصبی

واقعیتی که وجود دارد این است که بلوک عصبی به عنوان یک روش درمانی موقت است. به این معنا که این روش درمانی به کاهش درد کمک می کند اما توقف درد کوتاه مدت است. بعد از گذشت مدت زمانی که تاثیر داروها از بین می رود درد ها بازگشت می کنند.

اما علیرغم این که تسکین فوری و موقتی است اما بهترین روش برای درمان کوتاه مدت درد های مزمن و ناگهانی است. با این روش درمانی افراد می توانند بدون درد در طول روز به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند.

بهترین متخصص درد

برای اینکه از روش بلوک عصبی برای کاهش انواع دردهایتان کمک بگیرید نیاز است که به متخصصین این حوزه مراجعه کنید. این روزها بهترین متخصصینی که می توانند این روش درمانی را با بالاترین کیفیت و کمترین عارضه برای شما انجام دهند متخصصین درد هستند. بنابراین توصیه می شود که در ابتدا با بهترین متخصصین درد مشورت داشته باشید سپس روند درمان را به بهترین و با تجربه ترین آن ها بسپارید.

خصوصیات بهترین متخصص درد:

• تخصص بالا
  • مهارت و توانمندی بالا
  • تجربه در زمینه اقدامات درمانی و بلوک عصبی با بهترین تکنیک
  • فعالیت در بهترین کلینیک های درمانی: بهترین کلینیک های درد دارای بهترین ابزارآلات هستند و مجهز بودن آن ها باعث می شود اقدامات متنوع درمانی برای بیماران و مراجعین انجام شود.
  • بکار گیری از بهترین و نوین ترین ابزار آلات درمانی

هزینه بلوک عصبی

هزینه ای که برای بلوک عصبی دریافت می شود بر حسب معیارهای مختلفی تعیین می شود برای مثال:

• محل تزریق
  • هدف از تزریق
  • میزان ماده ای که تزریق می شود
  • تکنیک و روش تزریق ماده بی حسی در بلوک عصبی
  • میزان تخصص پزشک
  • میزان تجربه و مهارت پزشک
  • میزان اعتبار و تجربه متخصصین و پزشکان شاغل در مرکز یا کلینیکی که به آن مراجعه کرده اید
  • محل جغرافیایی مرکز یا کلینیک
  • تعداد دفعاتی که بلوک عصبی برای شما انجام می شود

نتیجه گیری

در پایان این توصیه را داریم که برای انجام بلوک عصبی حتما به بهترین کلینیک های درد مراجعه کنید. زیرا علیرغم این که بلوک عصبی از روش های ایمن و بی خطر درمانی است اما نباید به دست غیر متخصصین انجام شود. تزریق ماده بی حسی بسیار حساس است و باید با مهارت انجام شود. در غیر اینصورت می تواند با خطرات احتمالی همراه باشد.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر بدون جراحی

پس ضروری است که در ابتدا نسبت به اعتبار کلینیک درد اطمینان حاصل کنید سپس برای ادامه مراحل درمانی به آن جا مراجعه کنید.