کلینیک درد نفس / مقالات / تنگی کانال نخاعی چیست؟

تنگی کانال نخاعی چیست؟

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی، اختلالی است که عمدتا در افراد میانسال و بالای پنجاه سال مشاهده می شود و کانال نخاعی به تدریج باریک تر خواهد شد. این اختلال می تواند با درد و یا سایر مشکلات همراه باشد.

ستون فقرات از استخوان های متصل به هم به نام مهره و هم چنین دیسک های ضربه گیر تشکیل شده است. ستون فقرات از نخاع محافظت می کند. همان طور که می دانید نخاع قسمت اصلی سیستم اعصاب مرکزی است که مغز را به سایر قسمت های بدن متصل می کند.

در بسیاری از افراد، تنگی نخاع می تواند به دلیل تغییرات ناشی از ابتلا به آرتریت باشد. فضای ما بین مهره ها به مرور زمان کوچک تر می شود. این تنگ شدن فضا می تواند به نخاع و اعصاب اطراف آن فشار وارد کند و در نهایت، منجر به بروز درد و  یا بی حسی در پاها و یا بازوها شود.

درمان قطعی برای تنگی کانال نخاعی وجود ندارد، اما رعایت روش های غیر جراحی و ورزش می تواند به تسکین درد و علائم این اختلال کمک کند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال به طور عادی به زندگی خود ادامه می دهند.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

علت تنگی کانال نخاعی چیست؟

یکی از شایع ترین علل تنگ شدن کانال نخاعی، ابتلا به آرتریت یا همان التهاب مفاصل می باشد. در این اختلال، مایع موجود در مفاصل به نام غضروف به مرور تحلیل می رود و استخوان ها بر روی هم ساییده می شوند.

استئوآرتریت نیز می تواند باعت تغییرات دیسک و ضخیم شدن رباط های ستون فقرات شود. که باعث می شود فشار بیشتری به نخاع و اعصاب نخاع وارد شود.

از دیگر دلایل موثر در تنگی کانال نخاع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بیرون زدگی دیسک. در صورتی که دیسک خاصیت ضربه گیری خود را از دست بدهد، فشاری به نخاع و اعصاب وارد خواهد شد.
  • آسیب ها. تصادف می تواند باعث شکستگی و یا التهاب بخشی از ستون فقرات شود.
  • تومورها. رشد توده های سرطانی در ستون فقرات می تواند از دلایل تنگی کانال نخاعی باشد.
  • بیماری پاژه. در این اختلال، استخوان ها به صورت غیر عادی بزرگ و طویل می شوند. که نتیجه آن، باریک شدن کانال نخاع و مشکلات عصبی می باشد.

برخی افراد با تنگی کانال نخاعی و یا بیماری هایی به دنیا می آیند که می تواند منجر به تنگی کانال شود. ر این افراد، این اختلال معمولا از سنین سی تا پنجاه سالگی آغاز می شود.

علائم و نشانه های تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی می تواند گردن و قسمت های تحتانی پشت را درگیر کند. البته ناگفته نماند که علائم در تمامی افراد مشاهده نمی شود، اما می تواند با سفتی، بی حسی و پشت درد همراه باشد.

زخم پای دیابتی

علائم شایع این اختلال عبارت است از:

• سیاتیک. دردی که از پشت و باسن شروع می شود و پاها را نیز درگیر می کند.
  • ضعف همراه با درد در پاها
  • مشکل در ایستادن و یا راه رفتن
  • کاهش کنترل مثانه و روده (که البته در موارد شدید مشاهده می شود)

در صورت مشاهده علائم گفته شده، توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه شود تا بهترین روش درمانی در نظر گرفته شود.

کلینیک فوق تخصصی درد نفس با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۲۶۳۵۰۱۸۵ – ۲۶۳۵۰۳۶۵ – ۰۹۱۲۱۸۸۷۹۴۷ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام کلینیک فوق تخصصی درد نفس مراجعه کنید.

تشخیص تنگی کانال نخاعی

هنگام مراجعه به پزشک، ابتدا سوالاتی در خصوص سابقه پزشکی بیمار مطرح خواهد شد. بعد از معاینه، نوبت می رسد به انجام تست های تشخیصی تا از ابتلا به این اختلال اطمینان حاصل گردد. از جمله تست های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص تنگی کانال نخاعی

• اشعه ایکس، که نشان می دهد مهره ها چه تغییراتی داشته اند.
  • MRI، که با استفاده از امواج رادیویی انجام می شود و تصاویر سه بعدی از ستون فقرات را در اختیار پزشک قرار می دهد. این تست هر گونه تومور و یا تغییر دیسک و رباط را به خوبی نشان می دهد.
  • سی تی اسکن، که در این تست، ماده رنگی به بدن تزریق می شود، تا هر گونه آسیب به بافت های نرم و هم چنین استخوان مشخص شود.

درمان تنگی کانال نخاعی

در ابتدا، درمان غیر جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. درمان هایی از قبیل:

• مصرف دارو

داروهایی مانند آسپیرین، استامینوفن، ژلوفن و ناپروکسن به تسکین درد این اختلال کمک می کنند. داروهایی مانند شل کننده عضلات و یا داروهای ضد تشنج می توانند به درمان جنبه های دیگر این اختلال مانند اسپاسم و گرفتگی عضلات و یا آسیب های عصبی کمک کنند.

• تزریق کورتون

کورتون به گردن و یا پشت بدن تزریق می شود. استروئیدها از شدت التهاب کم می کنند.

• ورزش و تمرین بدنی

ورزش، به تقویت قوای عضلانی، بهبود دامنه حرکتی و حفظ تعادل در فعالیت های روزانه کمک می کند. گاها توصیه می شود افراد مبتلا به این اختلال برای انجام تمرینات به فیزیوتراپی مراجعه کنند.

• استفاده از عصا و واکر
  • جراحی

در برخی موارد، این اختلال می تواند شدید شود و مشکلاتی را هنگام راه رفتن برای فرد ایجاد کند. در صورتی که علی رغم رعایت روش های درمانی گفته شده، تغییری در علائم مشاهده نشود، جراحی گزینه درمان خواهد بود.

البته جراحی نیز عوارض خاص خود را دارد، به همین خاطر توصیه می شود قبل از جراحی، حتما در خصوص مراقبت ها و دوره نقاهت با پزشک مشورت داشته باشید.

درمان آسیب های ورزشی

اما در کنار روش های گفته شده، رعایت موارد زیر نیز می تواند مفید باشد:

• نیم ساعت پیاده روی در طول روز
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم. دوش آب گرم نیز توصیه می شود.
  • توجه به پوزیشن بدن. نحوه نشستن، ایستادن و یا حتی خوابیدن بسیار مهم است. هنگام بلند کردن اجسام از روی زمین، زانوها باید خم شوند. توجه داشته باشید پشت بدن نباید به هیچ عنوان خم شود.
  • کاهش وزن، به خصوص افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند.

کلام آخر

در پایان این که، تنگی کانال نخاعی، اختلالی است که عمدتا در افراد بالای پنجاه سال و به دلیل باریک شدن کانال نخاعی و وارد آمدن فشار به ستون فقرات و اعصاب اطراف ایجاد می شود. این اختلال می تواند با احساس درد و بی حسی در پاها و پشت بدن همراه باشد. به همین خاطر، توصیه می شود جهت درمان موثرتر، به پزشک مراجعه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین کلینیک فوق تخصصی درد در تهران مراجعه نمایید.