کلینیک درد نفس / درمان انواع درد / درد استخوان دنبالچه: علت و درمان

درد استخوان دنبالچه: علت و درمان

درد دنبالچه یا درد پایین کمر که به علت آسیب دیدن یا فشار آمدن به قسمت انتهایی ستون فقرات ایجاد می شود، مشکلی است که افراد بسیاری در سنین گوناگون با آن درگیر هستند.

جالب است که بدانید زنان، پنج برابر مردان درگیر درد دنبالچه می شوند، و این درد و آسیب، بیشتر از سن چهل سالگی علائمش را بروز می دهد.

دنبالچه چیست؟

در انتهای ستون فقرات، قسمت بالایی کفل ها، استخوانی کوچک، محکم و چند قسمتی به نام دنبالچه قرار گرفته و وظیفه حفظ تعادل در هنگام نشستن و برخاستن را برعهده دارد. در اطراف استخوان دنبالچه، عضلات، تاندون ها و رباط های بسیار زیادی قرار دارد.

درد استخوان دنبالچه

علت وعواملی که موجب بروز درد در ناحیه دنبالچه می شوند

اگر دنبالچه، دچار آسیب دیدگی یا جراحت شود به سبب آن دردهای شدیدی در این ناحیه و اطرافش احساس خواهد شد.

عواملی که باعث آسیب دیدن دنبالچه می شوند

وارد شدن ضربه به این ناحیه بر اثر برخورد جسم سخت، تصادف و یا افتادن از اسب، دوچرخه و …

بارداری و زایمان؛ در اواخر دوران بارداری، به خاطر ایجاد فضای کافی برای جنین، رباط های ناحیه دنبالچه تا حدودی شل خواهند شد و همین امر ممکن است موجب آسیب دیدن دنبالچه شود. از طرفی زایمان طبیعی نیز احتمال دارد جراحت دنبالچه را تشدید کند.

نشستن طولانی مدت در حالت های غیراصولی بر روی سطوح سخت مانند نیمکت های سنگی و چوبی؛ توجه داشته باشید جایی که به مدت طولانی بر روی آن می نشینید باید تا حدودی نرم بوده و فرم نشستن شما باید استاندارد باشد تا از آسیب دیدن و درد استخوان دنبالچه نجات یابید.

ضعیف بودن لگن، آسیب دیدن و کشیدگی مفاصل اطراف دنبالچه به علت مشکلاتی مانند یبوست و هموروئید؛ به عنوان مثال افراد دچار یبوست ممکن است مدت طولانی در دستشویی های ایرانی بنشینند که طولانی ماندن در این پوزیشن باعث آسیب دیدن دنبالچه خواهد شد.

علائم آسیب دیدگی و درد دنبالچه

• احساس درد شدید هنگام برخاستن پس از نشستن طولانی
  • احساس درد در هنگام دو زانو نشستن و اجابت مزاج
  • احساس درد شدید هنگامی که فرد به عقب خم می شود
  • افزایش درد دنبالچه در دوران قاعدگی
  • احساس درد به محض لمس و فشار دادن انگشت بر روی دنبالچه

یک نکته مهم

اگر دنبالچه یک فرد آسیب دیده باشد درد آن ممکن است در ناحیه ران ها، راست روده و باسن نیز احساس شود.

درمان دیسک کمر

در پزشکی به درد دنبالچه «کوکسی دینا» می گویند؛ درد دنبالچه بسیار شدید است و به صورت تیر کشیدن و به حالت تپینده و در برخی از موارد مانند تشنج ماهیچه ای ممکن است احساس شود. در مواقع خطیرتر درد، حالت خنجری و تیز نیز ممکن است پیدا کند.

عوارض آسیب دیدگی و درد دنبالچه

• کاهش تعادل
  • احساس ناپایداری هنگام نشستن
  • ضعیف شدن ماهیچه ها
  • بروز مشکلات گوارشی و هاضمه از جمله تهوع و استفراغ
  • سخت شدن نشستن به علت احساس درد شدید در ناحیه مقعد

روش تشخیص آسیب دیدگی دنبالچه

با توجه به سوابق پزشکی و آزمایشات پزشکی، روش تشخیص ممکن است متفاوت باشد.

•  تشخیص از طریق عکسبرداری با اشعه ایکس
  • انجام تست های نورولوژیک یا عصب شناسی
  • معاینه به روش رکتوم برای تشخیص شکستگی یا آسیب دیدگی
  •  بررسی تمام نقاط ستون فقرات توسط پزشک

اگر پاسخ تست مثبت باشد و ما از آسیب دیدگی دنبالچه خود مطمئن شویم، چه باید کنیم؟

قرار دادن کمپرسی یخ و یا کیسه آب گرم و یا حمام نمک اپسوم ممکن است به طور موقت درد ناحیه دنبالچه را کاهش دهد؛ اما واقعیت این است که درد دنبالچه در بیشتر مواقع بسیار شدید است و نیاز رفع آسیب دیدگی به طور جدی دارد.

پس بهتراست در مواقعی که از آسیب دیدگی دنبالچه خود مطمئن شدیم، به سرعت برای درمان از طریق پزشکان متخصص اقدام نماییم.

متخصص درد با توجه به نوع آسیب دیدگی دنبالچه، درمان های مختلفی را پیش از آنکه نیاز به جراحی پیدا کنید، برای حل مشکل به کار خواهد گرفت. در اکثر مواقع، رفع آسیب دیدگی دنبالچه بدون نیاز به جراحی انجام خواهد پذیرفت.

پس مراجعه به موقع به مراکز درمانی بسیار کمک کننده و راه گشا خواهد بود.

روش های درمانی برای رفع درد دنبالچه

از جمله روش های درمانی که پزشک معالج شما برای رفع درد دنبالچه به کار خواهد گرفت، می توان به ایجاد شوک و تحریک الکتریکی در مواقع لزوم اشاره کرد.

در پاره از مواقع ممکن است پزشکان متخصص از طریق طب سوزنی مشکل درد دنبالچه را رفع کنند.

آرام سازی عضلات و گرمادرمانی نیز با توجه به نوع آسیب دیدگی دنبالچه از دیگر روش های درمانی می باشند.

اولتراسونوگرافی، مگنت و یا شوک درمانی و استفاده از لیزرهای پرقدرت نیز در درمان درد دنبالچه به کار گرفته خواهند شد.

ممکن است پزشک معالج شما، در ادامه درمان، تمرینات فیزیکی خاصی را نیز برای کاهش درد و افزایش قدرت عضلات و انعطاف پذیری شما تجویز کند.

فراموش نکنید که باید تمامی دستوالعمل های پزشک را تا زمان بهبودی به طور کامل به کار گیرید تا درمان شما به درستی انجام پذیرد و شما نیازی به عمل جراحی پیدا نکنید.

برای دریافت مشاوره و انجام آزمایش های تشخیصی و درمان کامل مشکلات و درد ناحیه دنبالچه می توانید با کلینیک درد تخصصی نفس، که یکی از بهترین خدمات دهندگان در زمینه امور دردهای عضلانی است تماس بگیرید و یا مراجعه نمایید.

درمان بدون جراحی آرتروز لگن

راه های ارتباطی با کلینیک فوق تخصصی درد نفس:

شماره های تماس:  ۲۶۳۵۰۱۸۵ – ۲۶۳۵۰۳۶۵ – ۰۹۱۲۱۸۸۷۹۴۷

صفحه اینستاگرام: Dard.clinic.adlkhoo

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین کلینیک درد در تهران مراجعه نمایید.