کلینیک درد نفس / ارتوکین تراپی / درمان آرتروز زانو با ارتوکین تراپی

درمان آرتروز زانو با ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی یا تزریق سلول های بنیادی جهت درمان آرتروز زانو

بیماری آرتروز زانو از شایعترین بیماری است که افرادی زیادی به آن مواجهه شده اند و از آن شکایت می کنند. در حالت کلی بیماری آرتروز زانو براساس علائم بیماری و عکس رادیولوژی به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شود.

به طور معمول آرتروز گرید یک و دو را می توان با کمک ارتوکین تراپی درمان نمود ولی زمانی که بیماری شدت پیدا کرده باشد و در گرید چهار قرار گرفته باشد را تنها می توان با کمک جراحی درمان نمود. یکی از شرایط انجام این گونه اعمال جراحی سن بیمار است که حتما بایستی بالای شصت و پنج سال باشد.

نشانه های آرتروز زانو

اما نشانه های آرتروز زانو چیست؟ به طور معمول این بیماری با نشانه ها و علائمی همراه بوده که عبارت است از:

درمان آرتروز زانو با ارتوکین تراپی

خشکی صبحگاهی

زمانی که فردی به این بیماری مبتلا باشد با خشکی مفصل زانو در صبحگاه مواجهه است.

محدودیت حرکتی

از دیگر نشانه های بیماری آرتروز زانو محدودیت حرکتی است که معمولا این افراد در طول روز در زمان انجام فعالیت های روزمره با محدودیت حرکت و درد مواجهه اند.

صدای زانو

به طور معمول افرادی که به بیماری آرتروز زانو مبتلا هستند در زمان حرکت مفصل یا خم و راست کردن صدای های همچون تق تق از مفصل زانو شنیده می شود.

تشخیص آرتروز زانو

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد اما تشخیص آرتروز زانو کار بسیار ساده ای است. بهترین روش تشخیصی که علاوه بر تشخیص بیماری کمک به مشخص نمودن گرید یا شدت عارضه می شود، تصویربرداری رادیولوژی می باشد.

ارتوکین تراپی چیست؟

در ابتدا بایستی بیمار تحت بررسی قرار گیرد تا مشخص شود کاندید درمان آرتروز زانو با ارتوکین تراپی است. در این زمان از بیمار خون گرفته می شود، سپس خون بیمار به آزمایشگاه جهت بررسی ارسال می گردد و این خون طبق یک فرآیندی آماده می گردد. در نهایت سرم این خون پس از فرآیند آماده سازی با دقت بسیار تحت گاید سونوگرافی به زانو بیمار تزریق می شود.

ارتوکین تراپی

می توان گفت ارتوکین تراپی درمانی است  که مربوط به بیماری های مفاصل درد و دیسک می باشد نوعی پروتئین از دسته سیتوکین ها، به نام اینترلوکین که برای بهبود بیماری های مفصلی ناشی از التهاب است. درمان ارتوکین تراپی شامل تزریق مهارکننده بیولوژیک اینترلوکین است که از پلاسمای خون بیمار جدا می شود. پروتئین ضد التهابی محافظت کننده در ناحیه دردناک تزریق می شود و به کاهش درد مفاصل و التهاب بافت آسیب دیده کمک می کند. یکی از منحصر به فردترین روش های درمان استئوآرتریت یا همان آرتروز ارتوکین تراپی است.

در ارتوکین تراپی از طریق مکانیسم های محافظتی طبیعی بدن موجب ازبین رفتن التهاب، کاهش درد و بهبود عملکرد می شود، که به وسیله گرفتن خون بیمار و پردازش خون، به طوری که بتوان پروتئین ضد التهابی و عوامل رشد را از سایر اجزای خون جدا کرد و به داخل مفاصل یا تاندون ها و سایر بافت های نرم تزریق کرد از این رو این کار منجر به کاهش درد و بهبود طبیعی بدن می شود.

ارتوکین تراپی عمدتا بر توانایی طبیعی بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده تمرکز دارد و روشی کم تهاجمی است. اثربخشی و ایمنی ارتوکین تراپی در مطالعات بالینی متعدد تایید شده است. این مطالعات به طور ویژه ای بر استفاده از ارتوکین تراپی برای درمان آرتروز مفاصل و مشکلات ستون فقرات تمرکز داشته اند.

بسیاری از افراد که با درمان پی آر پی آشنا هستند ممکن است ارتوکین تراپی را شبیه به پی آر پی بدانند از این بابت که ازهر دو روش از خون خود فرد برای درمان استفاده می کنند، این دو روش شبیه به هم هستند، اما روند آماده سازی خون در این دو روش کاملا متفاوت است. ارتوکین می تواند به افزایش تعداد فاکتورهای رشد در هر روش موثر باشد و همچنین می تواند گیرنده التهابی بدن را مسدود نماید. پی آر پی روشی موثر است اما ارتوکین تاثیرات بسیار چشم گیری دارد.

مزایای ارتوکین تراپی بر روند درمان آرتروز زانو

یکی از سوالات شایع که پرسیده می شود این است که این سرم ارتوکین تراپی از چه موادی تشکیل شده است که سبب کنترل درد و از بین رفتن التهاب مفصل زانو می شود؟

گفته می شود، عاملی که سبب دردها و تخریب مفصل زانو می گردد، ماده ای بنام اینترلوکین می باشد. در واقع ماده اینترلوکین با ترشح زیاد سبب درد و از بین رفتن غضروف مفصلی می شوند. سرم ارتوکین دارای حاوی موادی است که ضد این اینترلوکین هاست و سبب بلاک شدن و از بین رفتن این مواد می باشد.

اصولا ماده اینترلوکین ها دو نوع است، اینترلوکین 1 و 6 که در اکثریت مواقع اینترلوکین 6 منجر تخریب مفصل و درد می شود.

پی آر پی

روش دیگری که شبیه به ارتوکین تراپی است، روش تزریق پلاکت یا تزریق پی آر پی داخل مفصل زانو است. در این روش از بیمار خون گرفته می شود و سرم طی فرآیند آماده سازی می گردد ولی در این روش به جای آنکه فاکتورهای ضد التهابی به مفصل بیمار تزریق شود، فاکتورهای رشد پلاکتی به خون بیمار افزوده و به مفصل بیمار تزریق می شود.

تفاوت ارتوکین تراپی و پی آر پی در روند درمان آرتروز زانو چیست؟

تفاوت روش ارتوکین تراپی و پی آر پی بدین صورت است که؛ روش ارتوکین تراپی پیشرفته تر است، مدت زمان فرآیند آماده سازی خون طولانی تر خواهد بود و حدود ده تا دوازده ساعت می باشد. همچنین دارای فاکتورهای ضد التهابی است.

ولی در روش پی آر پی ما عمدتا فاکتور رشد پلاکتی را داریم، البته این فاکتورهای رشد مدت زمان فرآیند آماده سازی آن ها حدود یک ساعت خواهد بود. تاثیر این فاکتورهای رشد بدین ترتیب است به رفع درد و التهاب کمک خواهد کرد. به علاوه این روش کمک می نمایید تا افرادی که رباط صلیبی پای آنها پاره شده است، تا مجدد روند ترمیم رباط های صلیبی سرعت ببخشد.

کلینیک فوق تخصصی درد نفس با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26350185 – 26350365 – 09121887947 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام کلینیک فوق تخصصی درد نفس مراجعه کنید.

درمان آرتروز زانو با ارتوکین تراپی مناسب است یا پی آر پی؟

اما سوال شایعی که اکثریت افراد می پرسند این است که کدام روش مناسب تر خواهد بود؟ روش درمان براساس معاینه و عکس رادیولوژی متفاوت است. به هر حال فاکتورهای رشد یا فاکتورهای ضد التهابی هر کدام به منظوری مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت روش درمان با توجه به عوامل ذکر شده تعیین می گردد.

ارتوکین تراپی چگونه انجام می شود؟

در مرحله اول از خون بیمار گرفته می شود که شبیه به نمونه گیری خون برای آزمایش است و درد چندانی ندارد. خون فرد باید در دمای 37 درجه نگهداری شود که باعث تحریک تولید پروتئین IL-1Ra می گردد. به وسیله  یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای جداسازی اجزای خون، پروتئین مورد نظر از خون را به دست می آورند. پروتئین تشکیل شده در آمپول قرار می گیرد و آماده تزریق می شود، بعد ازآن که سی تی اسکن انجام شد پروتئین در قسمت دردناک مفاصل تزریق می شود.

درمان آرتروز زانو با ارتوکین تراپی چگونه است؟

امروزه بیشتر مراجعه کنندگان به پزشکان با مشکل زانو درد مواجهه هستند که برگرفته از آرتروز و آسیب های زانو است. زانو درد دلایل مختلفی دارد که عبارت است از: افزایش سن، بیماری هایی مانند آرتروز مفاصل و در مواردی می تواند ناشی از ضربه و حوادث باشد.

برای زانو درد روش های بسیاری انجام شده به عنوان مثال از روش‌های ساده و خانگی مثل دارودرمانی و استفاده از پمادهای موضعی گرفته تا ماساژ و فیزوتراپی و روش های دیگر مانند تزریق و در نهایت به عمل‌های جراحی ختم می شود. یکی از جدیدترین روش‌های درمانی و بهبود زانو درد همچنین مشکلات زانو، ارتوکین درمانی است.

چون ارتوکین درمانی زانو از موادی استفاده شده است که از بدن خود بیمار گرفته می‌شود، بیماران به خوبی آن را تحمل می‌کنند. مواد ضدالتهابی و بازسازی کننده به دست آمده از سرم آماده سازی شده اثرات بالینی درازمدت دارد.

عملکرد ارتوکین تراپی در بیمارهای مفصلی  به چه صورت است؟

کشف محققان بر این اساس بود که عوامل مهمی در ایجاد آرتروز نقش دارند برای مثال، پروتئین اینترلوکین 1 (IL-1)، جزء اصلی‌ترین عامل ابتلا به بیماری مفصلی یا استئوآرتریت است که این نوع پروتئین یک سایتوکاین ضد التهابی تعریف شده است. پروتئین دیگری به نام اینترلوکین ۱ برای یکی از عملکردهای سیستم ایمنی بدن است که نیز قادر به تغییر در عملکرد دیگر سلول‌های بدن را دارد و یک تغییر مثبت را دارد برای مثال نیروهای ترمیم کننده بدن را مجبور می کند تا سریعا در مکان آسیب‌دیده پدید آیند و کار خود را شروع کنند.

می توان گفت این پروتئین می تواند باعث ایجاد درد در مفصل ها بشود که این اثرات منفی یکی از دلیل های اصلی نابودی غضروف در بیماری استئوآرتریت است در نتیجه با این عمل، تنها شناسایی علت بروز مشکل برای درمان آن کافی نیست.

کاربرد ارتوکین تراپی

ماندگاری ارتوکین تراپی چقدر است؟

در هر فردی ماندگاری ارتوکین تراپی تفاوت دارد و از این رو نمی‌توان پیش بینی کرد که مزایا و اثر این درمان در یک فرد خاص چه مدت طول خواهد کشید. در کل هرچه شدت تخریب مفصل زانو کمتر باشد ماندگاری ارتوکین تراپی نیز بیشتر خواهد بود. از نظر پزشکی فرد می‌تواند برای چند بار ارتوکین تراپی را انجام دهد.

آیا ارتوکین تراپی عوارض هم دارد؟

در بیشتر موارد ارتوکین درمانی قابل تحمل است و به ندرت عوارض جانبی در پیش دارد که شامل موارد زیر است:

• درد خفیف و قابل تحمل و همچنین سفتی و خشکی مفصل پس از انجام ارتوکین تراپی
  • فرد ممکن است مبتلا به عفونت شود که این خطر در بیشتر روش‌ها شامل سوزن دیده می شود.
  • قرمز شدن و خونریزی خفیف محل تزریق شده

جالب است بدانید که این گونه عوارض ارتوکین تراپی جانبی و موقتی بوده و ظرف مدت زمان بسیار کوتاه برطرف خواهد شد.

هزینه درمان آرتروز زانو با ارتوکین تراپی

هزینه های درمانی بسته به عوامل مختلف متفاوت می باشد، لذا به هیچ عنوان نمی توان هزینه دقیق را مشخص نمود. به همین منظور برای کسب اطللاعات بهتر است به کلینیک های درد مراجعه نمایید.

در نهایت بگوییم، درمان آرتروز زانو با ارتوکین تراپی با نتیجه بسیار موفقیت آمیزی همراه بوده است. افرادی که بیماری آن ها در گرید 2 و 3 هستند درمان با سلول های بنیادی یا ارتوکین تراپی بسیار موثر خواهد بود.

ارتوکین تراپی می تواند درمانی مفید و کم عارضه ای برای افرادی که مبتلا به آرتروز و یا درد مفاصل دارند، باشد از این جهت بسیاری از افراد مبتلا تحت نظر متخصص خون آن ها را در دمای 37 درجه نگهداری می کنند که باعث تحریک پروتئین می گردد و در نهایت به ناحیه مورد نظر تزریق می شود. این درمان بیشتر در افرادی که درد و آرتروز خفیفی دارند عملکرد بهتری دارد و می تواند جایگزین خوبی برای جراحی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین کلینیک درد در تهران مراجعه نمایید.

دوازده − ده =