درمان گیاهی و طب سنتی زخم پای دیابتی

متأسفانه، دیابت باعث افزایش زخم و جراحت (اولسر) در بدن می‌شود. اولسر به یک زخم باز روی پوست اطلاق می‌شود که به طور طبیعی بهبود نمی‌یابد و به طور معمول با درد همراه است. احتمال ابتلا به زخم پای دیابتی بیشتر است، اما می‌تواند در مناطق دیگری از بدن مانند دست‌ها یا مناطق پوستی در ناحیه شکم نیز رخ دهد.

زخم پای دیابتی به دلیل عدم کنترل مناسب سطح قند خون در افراد دیابتی ایجاد می‌شود. این مسئله یک وضعیت خطرناک است که فرد را در انجام فعالیت‌های روزمره محدود می‌کند. بدترین مشکل زخم پای دیابتی این است که به دلیل اختلالات حسی در ناحیه زخم، فرد ممکن است حتی خطر زخم را درک نکند.

اگر با مشکل زخم پای دیابتی مواجه هستید، راه‌حل‌های درمانی خانگی و روش‌های طبیعی برای مداوا وجود دارند. شما می‌توانید برخی از روش‌ها و درمان‌های خانگی را امتحان کنید، اما همچنین باید بدانید که مراجعه به یک پزشک تخصصی و ماهر امری بسیار مهم در درمان است. پزشک تخصصی با تجربه در زمینه زخم پای دیابتی و درد آن و نیز روش‌های درمانی آشنا است. این مراجعه باعث کاهش زمان بهبودی و کاهش خطر عوارض جانبی می‌شود.

راه‌های مؤثر برای درمان خانگی زخم پای دیابتی

برخی از مواد موجود در آشپزخانه‌ی شما، می‌تواند برای درمان زخم پای دیابتی مؤثر باشد. علاوه‌براین، می‌توانید برای کنترل این مشکل، تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی ایجادکنید.

روغن بذر کتان می‌تواند بافت پوستی را ترمیم‌کند.

استفاده از بذر کتان می‌تواند یک راه درمان خانگی مناسب برای زخم پای دیابتی باشد. بذر کتان قادر است به یکی از علل اصلی زخم پای دیابتی، که آسیب عروق خونی است، درمان کند. این بذر منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ است که برای درمان رگ‌های خونی آسیب‌دیده و حفظ انعطاف‌پذیری و عملکرد سالم عروق خونی بسیار ضروری است. به عبارت دیگر، با بهبود سلامت عروق خونی، بذر کتان می‌تواند بهبود چشمگیری در زخم پای دیابتی ایجاد کند.

مصرف ید را به‌طور کامل قطع‌نکنید.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از مصرف ید خودداری‌می‌کنند؛ چون فکرمی‌کنند که ید باعث افزایش مقاومت نسبت به انسولین می‌شود. اما در حقیقت، کمی ید برای بدن ضروری است. همچنین ید در درمان زخم پای دیابتی نیز مؤثراست. درنتیجه، گنجاندن مقداری ید در رژیم غذایی برای درمان مشکلات زخم پای دیابتی، مفیداست.

ویتامین E برای ایمنی بدن و بهبود

ویتامین E برای کارکرد بدن ضروری‌است. در مورد زخم پای دیابتی نیز ویتامین E نتایج خوبی به همراه خواهدداشت. ویتامین E باعث تسریع روند بهبودی می‌شود. همچنین باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود. رسیدن خون و مواد مغذی به ناحیه‌ی زخم‌شده، باعث جلوگیری از عفونی‌شدن زخم می‌شود.

روی (زینک)، برای تسریع روند بهبود

غذاهای سرشار از روی (زینک)، مانند: تخم‌مرغ، آجیل و بنشن، برای دیابت و زخم پای دیابتی مفید هستند. روی، باعث بهبود تولید و ترشح انسولین در بدن می‌شود و درنتیجه سطح قند خون را کنترل‌می‌کند. همچنین روی (زینک) با ترمیم ساختاری بافت پوست باعث تسریع روند بهبود زخم می‌شود.

ژل رویال یا شیر زنبور عسل برای تسریع روند بهبود زخم

در زمینه‌ی درمان زخم، نوع چسب و پوششی که برای زخم استفاده‌می‌شود، بسیار مهم است. تحقیقات اخیر نشان‌داده‌اند اگر از ژل رویال (ژله رویال) برای پوشاندن زخم پای دیابتی استفاده‌‌شود، اثر معجزه‌آسایی خواهدداشت. ژل رویال، خاصیت آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌باکتریایی و ضدالتهابی دارد؛ درنتیجه، با محافظت از زخم دربرابر عفونت، باعث کاهش درد خواهدشد. همچنین ژل رویال، باعث افزایش رشد سلول‌ها و درنتیجه تسریع روند بهبودی زخم نیز می‌شود. پس این مورد، بهترین درمان خانگی برای زخم پای دیابتی است.

اثر مسکن آلوئه‌ورا برای زخم

در سراسر جهان، آلوئه‌ورا در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارای خواص ضد باکتری، ضد التهاب و آنتی‌بیوتیکی است. خواص درمانی و جوانسازی بسیار قوی آلوئه‌ورا در مراقبت از پوست به شدت شناخته شده است. خاصیت ضد باکتری آلوئه‌ورا نقش مهمی در تسریع فرآیند بهبودی زخم پای دیابتی ایفا می‌کند. بنابراین، استفاده از ژل آلوئه‌ورا به صورت طبیعی می‌تواند برای درمان زخم مفید باشد و خنک‌کننده و آرامبخش بوده و درد را کاهش دهد. همچنین، می‌توانید با نوشیدن یک فنجان آب آلوئه‌ورا، سلامتی و ایمنی کلی بدن خود را تقویت کنید.

روغن درخت چای برای مبارزه با عفونت

روغن درخت چای سرشار از خواص آنتی‌باکتریایی است. می‌توانید به مقدار مساوی روغن درخت چای و روغن نارگیل را مخلوط‌کرده و از آن به‌عنوان پوششی برای زخم پای دیابتی استفاده‌کنید. حتی بعد از استعمال ترکیب چای، ترکیب روغن درخت چای و روغن نارگیل، می‌توانید مدتی زخم را بازنگه‌دارید. این درمان خانگی زخم پای دیابتی، باعث سریع‌ترشدن روند بهبودی خواهدشد.

قهوه، باعث بهبود جریان خون و پاسخ‌های ایمنی می‌شود.

این مورد نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی مؤثر برای درمان زخم پای دیابتی است. قهوه، باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و باعث پاسخ ایمنی بدن به زخم پا می‌شود. همچنین باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود. با افزایش خونرسانی به پا، اکسیژن و مواد مغذی کافی به ناحیه‌ی زخم‌شده رسیده و از بدترشدن زخم جلوگیری خواهدکرد.

رزماری

این گیاه به‌خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌باکتریایی‌اش، معروف است. خاصیت درمانی عصاره‌ی این گیاه برای زخم پوستی تمام‌ضخامت، بررسی‌شده‌است. روغن گرفته‌شده از این گیاه به‌صورت خشک، در زمان استفاده‌ی موضعی روی زخم پای دیابتی، در مقایسه با عصاره‌ی حالت آبدار این گیاه، مؤثرتر بوده و این خاصیت درمانی این گیاه می‌تواند به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضدالتهابی آن باشد.

پاپایا

عصاره پاپایا دارای خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. در بیمارانی که با عصاره این میوه درمان می‌شوند، تسریع در فرایند بهبودی زخم مشاهده شده است. عصاره پاپایا باعث کاهش زمان تشکیل بافت پوششی (اپیتلیالیزه شدن) و افزایش درصد بهبود زخم می‌شود. تأثیر درمانی پاپایا برای زخم، به علت فعالیت آنزیم‌های پروتئولیتیک و فعالیت ضدمیکروبی آن است. اعتقاد بر این است که پاپائین موجود در پاپایا، جدا از حاویت ویتامین C که برای تبدیل پرولین به هیدروکسی‌پرولین ضروری است، باعث تسریع درمان زخم به وسیله فعالیت آنزیمی می‌شود.

ریشه‌ی رحمانیه

نقش ریشه‌ی رحمانیه در درمان زخم پا، در طب سنتی چینی آمده‌است. بعد از استفاده از عصاره‌ی ریشه‌ی رحمانیه، وسعت ناحیه‌ی زخم در بیمار کاهش‌یافته‌است. تأثیر ریشه‌ی رحمانیه برای درمان زخم پای دیابتی در بیماران، به‌دلیل مکانیسم ترمیم بافت، آنژیوجنسیس و کنترل التهاب است.

درخت سیب کاستارد

این درخت در هند کاشته‌می‌شود و در آن‌جا، افراد بومی از برگ‌ها و دانه‌های آن برای درمان دیابت و بیماری‌های دیگر مانند تب و زخم، استفاده‌می‌کنند. تأثیر عصاره‌ی الکلی برگ این گیاه برای ترمیم زخم، موردبررسی قرارگرفت؛ نتایج حاکی از آن بود که زخم‌های درمان‌شده با این عصاره، که ۸۵% بسته‌شده‌بودند، طی ۱۷ روز به‌طور کامل بسته‌شده‌اند. همچنین اندازه‌ی زخم را نیز کاهش می‌دهد و قدرت کشسانی و اپیتلیالیزه‌شدن را افزایش‌می‌دهد. خاصیت درمان زخم این عصاره، به‌دلیل ترکیبات فنولی آن که باعث بهبود سنتز کلاژن و بسته‌شدن زخم می‌شود، است.

انار

انار یک میوه درمانی مهم در منطقه خاورمیانه است و گل‌های آن به عنوان عاملی ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس استفاده می‌شود. این میوه به طور گسترده در درمان زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از پماد حاوی عصاره انار برای درمان زخم‌ها، در مدت ۹ روز، باعث تسریع فرآیند ترمیم بافت در ناحیه زخمی می‌شود. درمان زخم با استفاده از انار در حیوانات مبتلا به دیابت نیز پس از ۱۸ روز قابل مشاهده است و این نتایج احتمالاً استفاده از انار در درمان زخم‌ها را در طب سنتی تأیید می‌کنند.

سؤالات متداول

درمان خانگی پای دیابتی چیست؟

اگرچه از زمان‌های قدیم، عسل داروی جایگزینی برای درمان زخم بوده‌است، اما استفاده از عسل برای درمان زخم دیابتی اخیراً کشف‌شده‌است. چون عسل به‌عنوان ترمیم‌کننده‌ی زخم، خواص طبیعی منحصربه‌فردی دارد، حتی برای زخم‌های دیابتی بهتر از زخم‌های عادی است.

چگونه می‌توان با درمان‌های خانگی، به بهبود سریع‌تر زخم دیابتی کمک‌کرد؟

محل زخم را هر روز با آب و صابون بشویید. بعد از شستن، ناحیه را کاملاً خشک‌کنید و از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده‌کنید تا زخم تمیز بماند. اگر به ناحیه‌ی زخم فشار نیاورید احساس بهتری خواهیدداشت و سریع‌تر بهبود خواهیدیافت. نباید زخمتان را روی زمین بگذارید.

آیا عسل برای زخم پای دیابتی مفید است؟

استفاده از عسل، باعث کاهش چشمگیر احتمال قطع‌شدن پا شده و در زمان استفاده به‌عنوان پوشش برای زخم پای دیابتی مزمن، باعث تسریع بهبود زخم خواهدشد.

چه‌وقت از عسل استفاده‌کنید؟

عسل طبی، خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد و می‌تواند برای درمان زخم‌های حاد و مزمن استفاده‌شود. عسل طبی خواص اسموتیک نیز دارد که باعث فراهم‌شدن محیطی برای افزایش دبریدمان اتولیتیک خواهدشد. از بوی بد زخم نیز جلوگیری خواهدکرد.