کلینیک درد نفس / بیماری ها / نجات از سیاتیک

سیاتیک چیست؟

• چه اتفاقاتی باعث می شود من دچار ناراحتی و درد سیاتیک شوم؟
  • چگونه می توانم از بروز و ظهور ناراحتی های سیاتیکی در اطرافیانم جلوگیری کنم؟
  • اکنون که پزشکان تشخیص داده اند سیاتیک من دچار مشکلاتی جدی شده است چگونه می توانم آن را درمان کنم؟

اگر شما هم دچار درد هایی در نواحی کمر و ران ها و ساق پا هستید احتمالا در بخش اعصاب سیاتیک شما مشکلاتی رخ داده است که به این درد ها منجر شده است.

در این نوشتار برآنیم مهم ترین اطلاعاتی را که در زمینه سیاتیک باید بدانید در اختیار شما قرار دهیم. اطلاعاتی کاملا علمی ولی به زبان ساده که می تواند تا حد زیادی در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری سیاتیک به شما کمک کند.

سیاتیک چیست؟

رگ سیاتیک همچون کلافی است که در مهره های کمر و در پایین ترین قسمت کمر ما قرار دارد و این کلاف عصبی که به قطر انگشت شست است، تا کف پا امتداد پیدا می کند.

با این توضیح می توان این نکته را به همگان یاد آور شد که در گفتگوهای عامیانه نگویید سیاتیک دارم. زیرا که این جمله اشتباه است. زمانی که در این بخش از بدن با مشکل برخوردید باید از این جمله استفاده کنید که سیاتیک من دچار بیماری و تحریک شده است و درد هایی را از این بخش احساس می کنم.

پزشکان برای آنکه از وضعیت و ضخامت سیاتیک در فردی مطلع شوند معایناتی را انجام می دهند که در این روند هرچقدر بخش های بیشتری از پا تحریک پذیر باشد نشانگر این امر است که اعصاب و بافت های بیشتری در سیاتیک درگیر این مساله شدند.

نکاتی در باب بیماری سیاتیک:

• سیاتیک درد شایعی است که بسیاری از افراد این روزها به آن دچار هستند
  • ضخامت عصب سیاتیک بسیار زیاد است ولی به راحتی می تواند تحت تاثیر و در نتیجه دچار ناراحتی گردد

علل سیاتیک چیست؟

• مهم ترین و شایع ترین علتی که باعث می شود اعصاب سیاتیک در بدن تحریک شود و ناراحتی و دردهایی را برای بیمار ایجاد کند این است که دیسک در ناحیه کمری دچار مشکلاتی گردد ( در واقع دیسک دچار پارگی می شود که در مقالات و مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت). زمانی که دیسک کمر افراد به هر دلیلی با عارضه ها و مشکلاتی مواجه شود به ایجاد مشکل و اختلال در اعصاب سیاتیکی فرد منجر می گردد.
  • دومین علت این است که مفصل های کوچکی در اطراف دیسک هستند که اگر دچار ساییدگی شوند بر روی اعصاب سیاتیک تاثیر می گذارند.

* واقعیت این است که علل مختلفی می تواند به ناراحتی و درد در سیاتیک شخص منجر شود و این علل از طریق معاینه و نیز شرح حالی که از بیمار گرفته می شود تعیین می گردند.

* یکی از نکاتی که در خصوص بیماری و ناراحتی سیاتیک وجود دارد این است که این بیماری هیچگونه منشا وراثتی و ژنتیکی ندارد بلکه صرفا در اثر علل محیطی و اتفاقی رخ می دهد. ( محیطی و اتفاقی بدین معناست که مثلا در اثر بلند کردن وزنه سنگین و یا تصادفاتی که به ناحیه کمر آسیب های زیادی را وارد کند.)

راه های ارتباطی کلینیک فوق تخصصی درد نفس: 26350185 – 26350365 – 09121887947 – اینستاگرام کلینیک فوق تخصصی درد نفس

پیشگیری از تحریک شدن اعصاب سیاتیک

• بلند کردن وسیله های سنگین

از جمله عللی که باعث تحریک اعصاب دیسک کمر و نیز سیاتیک می گردد بلند کردن وزنه های سنگینی است که مستقیما نواحی کمر و اطراف آن را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به بروز درد هایی در این نواحی می شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که هرگز وسایل سنگین را بلند نکنید.

و یا حتی مادرانی که کودک خردسال دارند باید توجه داشته باشند که تا جایی ممکن، کودک خود را به مدت طولانی در آغوش نداشته باشند که این خود عاملی بر کمر درد های شدید است.

• بلند شدن و نشستن زیاد

کسانی که به هر دلیلی در طول روز نشست و برخاست زیادی دارند باید توجه داشته باشند که حدالامکان میزان آن را کاهش دهند و نیز آنکه در نحوه انجام این عمل نهایت دقت را داشته باشند. یعنی در طرز بلند شدن و نشستن دقت داشته باشند که صحیح باشد تا کمترین فشار به نواحی کمری و لگنی وارد شود.

• وضعیت بد خوابیدن و بلند شدن و یا نحوه نادرست نشستن

همگی اینها می تواند صدماتی را به ناحیه کمر وارد سازد که تمام اعصاب آن را درگیر سازد. درنتیجه دیسک و سیاتیک جزء ناراحتی هایی خواهند بود که در پی این اقدامات نادرست به آن دچار خواهید شد.

نکاتی در خصوص درمان سیاتیک

• هر درد سیاتیکی با جراحی حل نمی شود. در واقع این نوید را به عزیزان می دهیم که تا 95 درصد موارد، درمان های دارویی و فیزیوتراپی می توانند در رفع و نیز کاهش درد سیاتیک موثر باشند و تا حد زیادی پاسخ مثبت داشته باشند.
  • 5 الی 10 درصد افرادی که با مشکل سیاتیک درگیر هستند، ممکن است به حدی ناراحتی های سیاتیک در آنها وخیم و جدی باشد که به مرحله جراحی برسد. و این زمانی است که افراد برای درمان سیاتیک از راه های درمانی دیگر نتیجه مثبت نگیرند.

کلام آخر

این نکته را به تمامی همراهان مان یادآور می شویم که اگر در نواحی کمر خود درد هایی را احساس کردید حتما در اولین فرصت با مراجعه به پزشک معاینات لازم را داشته باشید و پیش از آنکه درد های اطراف کمر جدی تر شود و روند درمان را پیچیده تر کند به درمان بپردازید. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که بیماری ها و درد ها هرچقدر پیشرفت داشته باشند روند درمانی را هم برای بیمار و هم برای پزشک پیچیده تر می سازند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین کلینیک فوق تخصصی درد در تهران مراجعه نمایید.

برچسب ها: سیاتیک