درمان سردردهای تنشی

سردردهای تنشی

سردرد تنشی یکی از شایع ترین و آزاردهنده ترین سردردها می باشد. سردرد تنشی (هیجانی) بیشتر در میان بزرگسالان و افرادی که ساعاتی طولانی با کامپیوتر کار می کنند تجربه می شود.

سردرد تنشی معمولاً ناشی از انقباض عضلات سر و گردن است که باعث فشار و تأثیر بر ساختارهای زیرین مانند عروق خونی و اعصاب می‌شود. این نوع سردرد باعث ایجاد احساس درد می‌شود.

در سردردهای تنشی، احساس درد به صورتی است که وسوسه می‌کند یک باند محکم واقع شده در اطراف سر وجود دارد که به تدریج محکم‌تر و فشرده‌تر می‌شود و باعث شدیدتر شدن درد می‌شود. این نوع دردها عمدتاً در ناحیه پیشانی، قسمت پشت سر و گردن رخ می‌دهند. سردردهای تنشی به عنوان بخشی از بیماری‌های جدی شناخته نمی‌شود، اما به دلیل ممکن بودن درد برای مدت چند روز، ممکن است توانایی انجام فعالیت‌های روزمره را برای افراد مبتلا به سردرد تنشی محدود کند.

علت سردردهای تنشی چیست؟

معمولا بروز سردردهای تنشی می تواند به دلیل: استرس های شغلی، استرس های تحصیلی، استرس های خانوادگی و عاطفی، عدم استراحت و خواب ناکافی، حالت بد بدن در هنگام استفاده طولانی از کامپیوتر، مطالعه زیاد و یا رانندگی طولانی مدت، گرسنگی، خستگی، فقر آهن و یا استرس های ناشی از حوادث باشد.

علائم سردردهای تنشی چیست؟

سردردهای تنشی یا سردردهای هیجانی معمولاً شامل علائم و نشانه‌های زیر می‌شوند:

• احساس درد یا فشار در ناحیه سر، به خصوص در جلوی سر، راس و کناره‌های آن.
  •  دردهای خفیف و احساس تیرکشیدن در ناحیه سر.
  • حساسیت پوست سر، عضلات گردن و شانه.
  • اختلال در خواب.
  • احساس خستگی بیش از حد.
  • کاهش توانایی در تمرکز.
  • دردهای عضلانی.
  • حساسیت به نور و صدا.

این علائم و نشانه‌ها معمولاً در سردردهای تنشی یا سردردهای هیجانی مشاهده می‌شوند. البته، برای تشخیص دقیق و تعیین علت سردرد، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کرده و مشاوره حرفه‌ای دریافت کنید.

عوارض سردردهای تنشی چیست؟

همان طور که قبلا هم گفتیم سردردهای تنشی نمی تواند نشان از یک بیماری جدی باشد، اما احساس دردهای شدید و مکرر ممکن است فعالیت های روزمره شخص را تحت الشعاع قرار دهد و در برخی موارد شخص مبتلا به دلیل احساس درد زیاد ممکن است امکان حاضر شدن در محل کار و تحصیل و …. را نداشته باشد.

تشخیص سردردهای تنشی چگونه است ؟

در کلینیک درد نفس، تشخیص سردردهای تنشی به این صورت است که پزشک پس از سوال کردن در رابطه با پیشینه بیماری اقدام به معاینه جسمی می کند و امکان اینکه معاینات نورولوژیک هم انجام شود وجود دارد. بررسی هایی که توسط پزشک انجام می شود شامل موارد زیر است :

سوال در رابطه با شدت درد، در برخی افراد شدت درد به قدری زیاد است که فرد قادر به انجام فعالیت های روزانه نمی باشد.

مشخصات درد: پزشک با سوال و معاینه می تواند متوجه این شود که آیا درد حالت ضربانی و یا مبهم و مدام و یا اینکه حالت تیر کشیدن دارد.

محل درد: پزشک با معاینات لازم تشخیص می دهد که احساس درد در کنار سر، پشت سر و یا پیشانی می باشد.

اگر با معاینات گفته شده پزشک نتواند نوع و دلیل سردرد را تشخیص دهد، آزمایشات عکسبرداری زیر را توصیه می کند: سی تی اسکن و ام آر آی

راه های ارتباطی با کلینیک فوق تخصصی درد نفس: شماره های تماس:  ۲۶۳۵۰۱۸۵ – ۲۶۳۵۰۳۶۵ – ۰۹۱۲۱۸۸۷۹۴۷ – صفحه اینستاگرام: Dard.clinic.adlkhoo

درمان سردردهای تنشی

داروهایی که برای درمان سردردهای تنشی تجویز می شود

انواع داروهایی که برای درمان سردرد تنشی توسط پزشک تجویز می شود، شامل :

مسکن ها :

اگر دچار سردرد تنشی شدید و امکان مراجعه به پزشک را نداشتید می توانید ایبوپروفن استفاده کنید. اما در صورت عدم جواب دهی ایبوپروفن باید به پزشک مراجعه کنید. و پزشک به نسبت درد شما ممکن است داروهایی مثل: کتورولاک، ایندومتاسین و ناپروکسن تجویز کند ( از مصرف خودسرانه این داروها جدا خودداری کنید).

تریپتان‌ها و داروهای خواب‌آور

در برخی موارد ممکن است پزشک اقدام به تجویز تریپتان و داروهای خواب آور بکند که تریپتان ها برای درمان سردردهای تنشی و میگرن می باشد.این نکته را هم خاطر نشان کنیم که امکان تجویز داروهای خواب آور به دلیل اعتیاد فرد به دارو بسیار کم است.

درمان های ترکیبی

در صورتی که موارد بالا در تسکین سردرد تنشی فرد موثر نباشد، پزشک اقدام درمان ترکیبی می کند.

روش های درمانی دیگری برای سردردهای تنشی وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

•  تمرین نفس عمیق: تنفس عمیق و مرتب کمک می‌کند تا عضلات را بهبود بخشید و استرس را کاهش دهید. این تمرینات معمولاً شامل تنفس عمیق از طریق بینی و تنفس طولانی‌تر از طریق دهان می‌شوند.
  • روش‌های درمانی رفتاری: این روش‌ها شامل تکنیک‌هایی مانند آموزش مدیریت استرس، آرامش آموزی، تمرینات ریلکساسیون عضلات و مدیریت زمان می‌شوند. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا با تغییر در رفتارها و روش‌های تفکر خود، سردردهای تنشی را کاهش دهید.

مهم است بدانید که داروها باید توسط متخصص تجویز شوند و نباید به طور خودسرانه از داروها استفاده کنید. همچنین، بهتر است با متخصص درد مشورت کنید تا براساس شرایط شما روش درمانی مناسب را انتخاب کنید. چرا که روش‌های درمانی متنوعی وجود دارند که بهترین انتخاب راه درمان را می‌توانند به شما پیشنهاد دهند.

درمان انواع سردردها با توجه به نوع و عللی آن متفاوت خواهد بود. در صورت داشتن هر نوع سردردی بهتر است بدون اتلاف وقت به متخصصین درد مراجعه نمایید تا پس از بررسی های لازم علت آن مشخص گردد و زمینه های درمان برای او فراهم شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به کلینیک درد مراجعه نمایید.