تزریق گاز اوزون در زانو یا اوزون تراپی زانو چیست؟ عوارض دارد؟

روش اوزون‌تراپی زانو یک روش درمانی است که در آن گاز اوزون به زانو تزریق می‌شود. این گاز بی‌رنگ از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و براساس تحقیقات انجام شده، می‌توان از آن برای درمان عارضه‌ها و زخم‌های مرتبط با زانو استفاده کرد. همچنین، گاز اوزون احتمالاً قابل استفاده برای رفع عفونت و درمان بیماری‌های مختلف نیز می‌باشد.

اوزون‌تراپی تأثیرات درمانی زیادی بر روی زانو دارد. این تأثیرات شامل تحریک جریان خون و فعالیت آنزیم‌ها، فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن، فعالیت ضد میکروبی و بازسازی بافت‌ها می‌شود. تحریک جریان خون و فعالیت آنزیم‌ها می‌تواند بهبودی در عرضه ورزشی، کاهش التهاب و تسریع فرآیند بهبودی زخم‌ها و آسیب‌های زانو را به همراه داشته باشد. فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند به نحوی که بدن تحریک می‌شود، بهبودی درمانی را تسریع کند. همچنین، فعالیت ضد میکروبی گاز اوزون می‌تواند در کاهش عفونت‌ها و مهار رشد میکروب‌ها مؤثر باشد. بازسازی بافت‌ها نیز بهبود و بازیابی سریعتر زخم‌ها و آسیب‌های زانو را تسهیل می‌کند.

برای انجام اوزون‌تراپی زانو، لازم است که این روش توسط یک پزشک با تجربه و مهارت صورت گیرد. به عنوان یک روش درمانی پیچیده، اوزون‌تراپی نیازمند دانش و تخصص صحیح در مورد فنون تزریق و استفاده از گاز اوزون است. از این رو، مهم است که این روش توسط پزشک متخصص و مورد اعتماد انجام شود تا نتایج مطلوب و ایمنی برای بیماران تضمین شود.

خدمات تخصص ارائه شده توسط دکتر حسین عدلخو-فوق تخصص درد در‌ کلینیک درد نفس
لازم به ذکر است کلیه خدمات بدون نیاز به ببهوشی،بستری و جراحی و فقط با بیحسی موضعی و با استفاده از به روزترین و بهترین دستگاه‌های روز دنیا می‌باشد:

• RF (رادیو فرکوئنسی)
  • اوزون تراپی
  • بلاک عصبی
  • تزریق ژل
  • تزریق PRP و سلول‌های بنیادی
  • تزریق بوتاکس
  • لیزر پرتوان درد (PLP)

مزایای اوزون‌تراپی زانو

مزایای تزریق اوزون به زانو شامل موارد زیر می‌باشند:

• تقویت سیستم ایمنی بدن: اوزون‌تراپی سبب تغییر سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با التهاب در زانو می‌شود. بسیاری از افراد از عارضه‌هایی که باعث التهاب می‌شوند رنج می‌برند. التهاب می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود و با بروز درد مرتبط می‌باشد. اوزون می‌تواند به رفع التهاب در زانو کمک کند. اوزون یک آنتی‌اکسیدان قوی است و در کاهش آسیب اکسیداتیو ناشی از التهاب مزمن در زانو موثر است و به کاهش احتمال بروز بیماری‌ها کمک می‌کند.
  • قابلیت‌های ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی: با توجه به مقاوم شدن بسیاری از باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک، دانشمندان همواره به دنبال روش‌های جدیدی برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی و همچنین روش‌های نوین درمان عفونت‌های قارچی و ویروسی بوده‌اند. تزریق اوزون به مفصل زانو می‌تواند به طور کامل سبب رفع عفونت باکتریایی در زانو شود.
  • قابلیت حرکتی مفصل: اوزون‌تراپی زانو در درمان عارضه‌های اسکلتی- عضلانی موثر است. این مطلب برای افراد مبتلا به عارضه‌هایی مانند آرتریت روماتوئید و بورسیت زانو از اهمیت زیادی برخوردار است. اوزون‌تراپی در در رفع عارضه‌های مرتبط با مفصل دارای تاثیر زیادی می‌باشد.
  • سم‌زدایی کردن: اجتناب از قرارگیری در معرض تمامی سموم و فلزات سنگین تقریبا غیر ممکن می‌باشد. این آلودگی‌ها بر عملکرد، سلامتی بدن، دستگاه ایمنی و سرعت بهبودی بدن تاثیر می‌گذارند. یکی از روش‌های مقابله با سموم، اوزون‌تراپی مداوم می‌باشد. این روش سبب بهبود سوخت و ساز و سلامتی بدن می‌شود.
  • بهبود زخم: اوزون‌تراپی به روند بهبود زخم کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، اوزون‌درمانی سبب درمان زخم‌های بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی می‌شود.
  • تسکین درد: اوزون‌تراپی زانو در رفع زانودرد بسیار موثر است. علت این تاثیر می‌تواند به خواص ضد التهابی اوزون مرتبط باشد.
  • ترمیم و فعال‌سازی سلول بنیادی: سلول‌های بنیادی به طور مداوم جهت تولید انواع سلول شامل سلول‌های غضروف، استخوان و اعصاب در حال فعالیت هستند. اوزون می‌تواند به فعال شدن مجدد سلول‌های بنیادی کمک کرده و سبب افزایش آمادگی برای فعالیت مجدد سلول‌ها و در نهایت ترمیم سلول‌ها شود.
  • اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها: عدم دریافت اکسیژن کافی توسط بافت‌ها می‌تواند سبب مرگ بافت شود. اوزون‌تراپی اکسیژن بیشتری را در دسترس بافت‌های بدن قرار داده و در نتیجه به درمان برخی از بیماری‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها کمک می‌کند.

نحوه عملکرد اوزون‌تراپی در درمان مشکلات زانو

اوزون از طریق عبور اکسیژن از یک سیم‌پیچ الکتریکی و ایجاد سه اتم اکسیژن ساخته می‌شود. در این حالت اکسیژن به اوزون تبدیل می‌شود. اوزون را می‌توان در زانو از طریق عضله، خون و یا زیر پوست مورد استفاده قرار داد. استفاده از اوزون در زانو به دو روش انجام می‌شود: مستقیم در محل بروز درد و یا در خون (در این حالت اکسیژن تقویت شده به فعالیت درمانی خود ادامه می‌دهد). اوزون‌تراپی با هماهنگ کردن واکنش سیستم ایمنی بدن و همچنین رفع کمبود اکسیژن در بدن با بیماری‌ها مقابله می‌کند. اوزون همچنین برای ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی و درمان عارضه‌های مختلف مرتبط با زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اوزون به جلوگیری از بروز عفونت در زخم‌ها نیز کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، اوزون‌تراپی می‌تواند سبب غیر فعال شدن موارد زیر شود:

• باکتری‌ها
  • ویروس‌ها
  • قارچ
  • مخمر
  • پروتوزوا یا تک‌یاخته‌ها

اقدامات مورد نیاز پیش از اوزون‌تراپی زانو

جهت انجام اقدامات مورد نیاز پیش از اوزون‌تراپی بایستی با پزشک مشورت شود. امکان دارد پزشک برای این کار خون را از زانوی بیمار گرفته و آن را با گاز اوزون مخلوط و جایگزین کند. در صورتی که اوزون‌تراپی از طریق خون بیمار انجام شود، شب پیش از درمان بایستی به طور کامل استراحت شود و روز درمان نیز بایستی صبحانه سالم و مقوی و مقادیر زیاد آب مصرف شود. همچنین بایستی از مصرف هر گونه ویتامین یا مواد معدنی برای مدت ۱۲ ساعت پیش از درمان خودداری شود.

نحوه انجام اوزون‌تراپی زانو

اوزون‌تراپی در جلسات متعددی انجام می‌شود و این جلسات بسته به عارضه تحت درمان از نظر مدت زمان متفاوت هستند. اوزون‌تراپی یک روش درمانی ایمن محسوب شده و باعث بروز عوارض جانبی نمی‌شود. جهت اووزن‌تراپی زانو از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. پزشک بهترین گزینه درمانی را برای بیمار انتخاب خواهد کرد. سه نوع اصلی اوزون‌تراپی شامل موارد زیر می‌باشد:

• استفاده از اوزون به طور مستقیم در بافت: در صورتی که از اوزون‌تراپی برای مشکلات مرتبط با دست‌ها و پاها و یا زخم بر روی زانو‌ها استفاده شود، به احتمال زیاد گاز اوزون به طور مستقیم در بافت زانوی آسیب‌دیده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گاز در پوشش محافظ استفاده خواهد شد.
  • استفاده از اوزون به صورت داخل وریدی: جهت درمان عارضه‌های داخلی، گاز اوزون معمولا در خونی که از بیمار گرفته شد، حل خواهد شد. سپس، خون با گاز حل شده به صورت داخل وریدی در زانو تزریق می‌شود. در تزریق داخل وریدی با توجه به تشکیل حباب‌های هوا امکان بروز آمبولی وجود دارد.
  • تزریق داخل عضله: اوزون‌تراپی از طریق تزریق داخل عضله نیز امکان‌پذیر است. به این منظور گاز اوزون پیش از استفاده، معمولا با اکسیژن مخلوط می‌شود.

بهبودی پس از اوزون‌تراپی زانو

در ارتباط با درمان آرتروز زانو با اوزون‌تراپی بایستی توجه شود که اوزون‌تراپی می‌تواند با بهبود دامنه حرکتی به درمان آرتروز زانو کمک کند. این روش همچنین در درمان آرتریت روماتوئید و زانودرد نیز موثر است. اوزون‌تراپی در بیشتر افراد پس از اولین تزریق سبب بهبود فوری علائم می‌شود. البته اوزون‌تراپی معمولا پس از ۳ تا ۵ جلسه درمانی تاثیر بیشتری دارد. پس از چند هفته درمان، تغییرات قابل توجهی مانند کاهش چشمگیر درد ناشی از تزریق اوزون قابل مشاهده هستند. در پایان دوره درمانی، بهبود قابل توجه در سفتی مفصل و کسب توانایی در انجام فعالیت‌های فیزیکی به چشم می‌خورد. کاهش درد و بهبود در عملکرد نیز از آثار تزریق اوزون می‌باشد.

عوارض جانبی اوزون‌تراپی زانو

استفاده گسترده از اوزون‌تراپی در حال حاضر متداول نیست و وجود خطرات مرتبط با آن امکان‌پذیر است. تعداد اتم‌های اوزون در این روش متغیر است و این موضوع باعث عدم پایداری و غیرقابل پیش‌بینی بودن آن می‌شود. پزشکان باید در استفاده از اوزون بر روی زانو بسیار محتاط باشند. استفاده مناسب و در محل صحیح از اوزون ضروری است و باید از استنشاق آن خودداری شود. در صورت ورود این گاز به دهان، بینی یا چشم‌ها، ممکن است سوزش، سرفه، تهوع، استفراغ و سردرد ایجاد شود. قرار گرفتن در معرض این گاز به میزان زیاد ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود. در سال ۲۰۱۹، سازمان FDA اعلام کرد که استنشاق این گاز می‌تواند منجر به آسیب ریه‌ها، تجمع مایع و مشکلات تنفسی شود. عوارض جانبی اوزون‌تراپی بسته به نوع درمان ممکن است متفاوت باشد. در برخی موارد، اوزون‌تراپی ممکن است علائمی شبیه به آنفلوآنزا ایجاد کند و در کوتاه مدت این علائم در فرد تشدید شوند. عوارض جانبی اوزون‌تراپی به طور کلی در حدود ۰.۰۰۷ درصد موارد شامل تهوع، سردرد و خستگی خواهند شد. به طور کلی، اوزون‌تراپی به عنوان یک روش درمانی ایمن محسوب می‌شود و در بیشتر بیماران تأثیرات مثبتی دارد، اما باید به درستی و با مقادیر مناسب استفاده شود.

در صورتی که این روش از طریق داخل وریدی و در مقادیر زیاد و یا برای مدت طولانی استفاده شود، امکان دارد باعث بروز خطرات قابل توجهی شود. استفاده از اوزون در قسمت زانو می‌تواند باعث بروز درد و گرفتگی شود. این عوارض موقتی هستند. در ارتباط با عوارض احتمالی و همچنین تعیین بهترین گزینه درمانی بایستی با پزشک مشورت شود.

هزینه اوزون‌تراپی زانو

ارزیابی هزینه اوزون‌تراپی زانو دشوار می‌باشد چرا که روند درمان بر اساس عارضه مورد نظر و طول مدت درمان متفاوت است. هزینه درمان معمولا توسط شرکت‌های بیمه تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.

نکات کلی در مورد اوزون‌تراپی زانو

در حال حاضر تحقیقات مختلفی در ارتباط با تاثیر اوزون‌تراپی در حال انجام می‌باشد. استفاده از این روش برای درمان بیماری‌ها توسط FDA مورد تایید نمی‌باشد. در ارتباط با تاثیرات منفی این روش به تحقیقات بیشتری نیاز می‌باشد. در ارتباط با هر گونه سوال در مورد اوزون‌تراپی بایستی با پزشک مشورت شود. در صورت تمایل به استفاده از این روش درمانی بایستی به پزشک با تجربه در این زمینه مراجعه شود.

سوالات رایج در ارتباط با اوزون‌تراپی

آیا اوزون‌تراپی باعث بازسازی غضروف زانوها می‌شود؟

اوزون یک مولکول بسیار واکنش‌پذیر است که با تزریق در کپسول مفصلی سبب تحریک قابلیت‌های ترمیم مفصل فیبروبلاستیک می‌شود. امکان دارد اوزون سبب کاهش التهاب و تحریک رشد غضروف جدید شود.

اوزون‌تراپی چگونه به درمان التهاب مفصل کمک می‌کند؟

اوزون‌تراپی سبب افزایش قابلیت حرکتی مفصل می‌شود. این روش همچنین در رفع التهاب مزمن ناشی از التهاب مفصل موثر است. اوزون‌تراپی سبب افزایش فعالیت آنزیم‌ها در بدن شده و به این ترتیب به رفع التهاب کمک می‌کند.

در چه فواصل زمانی بایستی از اوزون‌تراپی استفاده شود؟

استفاده منظم از این روش معمولاً ۳ تا ۴ بار در هفته به عنوان حداقل میزان استفاده محسوب می‌شود. برای جلوگیری از وقوع عوارض، باید حداقل ۳ ساعت فاصله بین هر جلسه را رعایت کرد. اوزون پس از ورود به بدن، تقریباً به مدت ۱۰ دقیقه قابل مشاهده است و هنگام برخورد با پروتئین در خون، منجر به تولید گلوتاتیون می‌شود.

جلسات درمانی اوزون‌تراپی چقدر طول می‌کشند؟

در صورت استفاده از اوزون در روش تزریق داخل وریدی، به ۸ تا ۳۰ جلسه درمانی در طول مدت ۴ تا ۱۵ هفته نیاز می‌باشد و هر جلسه درمانی نیز بین ۳۰ تا ۴۵ دقیق طول می‌کشد.

اوزون‌تراپی چگونه به درمان زانودرد کمک می‌کند؟

در ارتباط با درمان زانودرد با اوزون‌تراپی بایستی توجه شود که اوزون‌تراپی دارای خواص ضد درد، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. اثرات در اثر فعال‌سازی متابولیسم سلولی و مهار سنتز پروستاگلاندین ایجاد می‌شوند و بنابر این سبب رفع ورم و التهاب و در نهایت کاهش درد و بهبود عملکرد در زانوها می‌شوند.