بلوک عصبی برای کمر درد با کمک فرکانس رادیویی

بسیاری از بزرگسالان در جهان از کمردرد مزمن رنج می برند. کمردرد مستمر حتی پس از بهبود یا از بین رفتن یک بیماری یا جراحت ادامه می یابد و بیماران را گرفتار کمردرد فعالی می کند که ممکن است ماه ها یا سال ها ادامه یابد.

روش‌های درمانی برای کمردرد حاد بسیار متنوع هستند و نیاز به تخصص دارند. کارشناسان کنترل درد، مراقبت‌های کنترل درد با کیفیت بالا را ارائه می‌دهند. بیمارانی که به این تخصصی‌ها مراجعه می‌کنند، یک برنامه درمانی شخصی‌سازی شده برای تسکین کمردرد دریافت می‌کنند تا بهبودی در احساس و عملکرد خود داشته باشند.

یکی از روش‌های مؤثر در درمان کمردرد مزمن، بلوک کردن عصب با استفاده از فرکانس رادیویی است. در این روش، از قدرت امواج رادیویی برای مسدود کردن انتقال سیگنال‌های درد عصبی استفاده می‌شود. بلوک عصب با فرکانس رادیویی معمولاً منجر به تسکین درد برای مدت شش تا نه ماه می‌شود؛ با این حال، برخی بیماران گزارش کرده‌اند که تسکین درد تا دو سال نیز ممکن است برای آن‌ها ادامه داشته باشد.

با این حال، هر زمان که می ‌خواهید کمردرد خود را درمان کنید، باید به یک پزشک مجرب و ماهر مراجعه کنید که دلایل این بیماری و درمان آن‌ ها را بداند. این امر خطرات و عوارض جانبی و همچنین دوره نقاهت درمان را کاهش می دهد. در این مقاله با مزایا، افراد مناسب و روش بلوک عصبی برای کمردرد با کمک فرکانس رادیویی آشنا خواهید شد.

خدمات تخصص ارائه شده توسط دکتر حسین عدلخو-فوق تخصص درد در‌ کلینیک درد نفس
لازم به ذکر است کلیه خدمات بدون نیاز به ببهوشی،بستری و جراحی و فقط با بیحسی موضعی و با استفاده از به روزترین و بهترین دستگاه‌های روز دنیا می‌باشد:

  • RF (رادیو فرکوئنسی)
  • اوزون تراپی
  • بلاک عصبی
  • تزریق ژل
  • تزریق PRP و سلول‌های بنیادی
  • تزریق بوتاکس
  • لیزر پرتوان درد (PLP)

مزایای بلوک عصبی برای کمر درد با کمک رادیو فرکوئنسی


مزایای بلوک عصبی برای کمر درد با کمک رادیو فرکوئنسی

اگر مبتلا به کمردرد یا گردن درد مزمن هستید، بلوک عصبی با کمک فرکانس رادیویی، بدون نیاز به جراحی، می تواند به رفع درد کمک کرده و کیفیت زندگی را بهبود بخشد و این مورد تنها یکی از فواید بلوک عصبی با کمک فرکانس رادیویی می باشد. پنج مزیت اصلی بلوک عصبی با امواج فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد عبارتند از:

تسکین بسیار موثر درد

بیش از ۷۰ درصد بیمارانی که تحت درمان بلوک عصبی با فرکانس رادیویی قرار می‌گیرند، تسکین دائمی درد را خواهند داشت. هرچند بعد از درمان، فورا درد تسکین می یابد، اما حدود ۱ تا ۳ هفته طول می کشد تا اثرات کامل این درمان آشکار گردد.

بی خطر و با عوارض جانبی کم

بر خلاف داروهای ضد درد تجویز شده که با مجموعه ای از عوارض جانبی ناخوشایند همراه هستند، بلوک عصبی با کمک فرکانس رادیویی یک روش بی خطر با احتمال عوارض جدی کم می باشد. قطعا برخی از بیماران عوارض جانبی موقتی را خواهند داشت ولی معمولاً در عرض ۲-۳ روز برطرف می گردند.

بهبودی سریع، تسکین دائمی

گرچه پس از انجام درمان بلوک عصبی با رادیوفرکوئنسی باید حدود ۲۴ ساعت استراحت کنید و از انجام فعالیت ‌های شدید اجتناب کنید، اما می‌ توانید تا ۲۴ ماه پس از درمان بهبودی ماندگاری را داشته باشید. برای برخی بیماران، درد برای همیشه از بین می رود.

احتمال نیار به جراحی را کاهش می دهد.

جراحی می تواند کمردرد را تسکین دهد، اما همراه با بهبودی طولانی مدت تر و احتمال بسیار بیشتری در مورد بروز عوارض جدی مانند عفونت یا خونریزی می باشد. از آنجایی که بلوک عصبی با امواج فرکانس رادیویی در کاهش کمردرد بسیار موثر است، این درمان احتمال نیاز به جراحی پیچیده‌ تر گردن یا کمر را کاهش می ‌دهد.

کاهش وابستگی به مسکن ها

از آنجایی که بلوک عصبی با فرکانس رادیویی نسبت به بسیاری از درمان ‌های دیگر، تسکین درد طولانی مدت ‌تری دارد، نیازی به مصرف داروهای ضد درد خوراکی نیست و این خوب است، زیرا همه انواع داروهای خوراکی برای تسکین کمردرد و گردن درد با عوارض جانبی و خطرات جدی همراه هستند.

عملکرد بلوک عصبی با فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد


عملکرد بلوک عصبی با فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد

امواج رادیوفرکانسی، نوعی امواج الکترومغناطیسی هستند که با سرعت نور حرکت می‌کنند. فرکانس رادیویی انرژی گرمایی است که توسط یک ژنراتور ویژه در فرکانس‌های بسیار بالا یا فوق بالا ایجاد می‌شود. با استفاده از این ژنراتور، انرژی گرمایی تولید شده و با دقت به اعصابی که پیام‌های درد را منتقل می‌کنند، ارسال می‌شود. این فرایند موجب تخریب یک ناحیه کروی از بافت در نوک سوزن RF می‌شود، که ممکن است شامل اعصاب حامل درد نیز باشد. بلوک عصبی با استفاده از فرکانس رادیویی برای تسکین درازمدت کمردرد استفاده می‌شود. این روش می‌تواند دردی را که به درمان‌های دارویی یا فیزیوتراپی پاسخ نمی‌دهد، درمان کند. با مسدود کردن انتقال اعصابی که سیگنال‌های درد را به دست می‌آورند، می‌توان به طور مؤثر ساختار دردناک را مسدود کرده و کمردرد را برای یک دوره ۱۲ تا چند ماه کاهش یا برطرف کرد.

چه کسانی نباید بلوک عصبی با رادیوفرکوئنسی را برای کمردرد انجام دهند؟


چه کسانی نباید بلوک عصبی با رادیوفرکوئنسی را برای کمردرد انجام دهند؟

این درمان ها نباید در شرایط زیر انجام شوند:

  • در افرادی که به داروهای بی حس کننده موضعی حساسیت دارند.
  • مبتلایان به عفونت باکتریایی موضعی یا سیستمیک
  • بیماران باردار
  • مبتلایان به اختلالات خونریزی
  • بیمارانی که دچار تومور یا عفونت ستون فقرات می باشند.
  • نارسایی کنترل نشده احتقانی قلب یا دیابت
  • زمانی که خطر استفاده از واسطه‌ های خاص (آسپرین، داروهای ضد پلاکت/رقیق‌ کننده‌ های خون) بیشتر از مزایای آن ها باشد.
  • بیماران دارای ضربان ساز که ممکن است نتوانند از روش های بلوک عصبی با فرکانس رادیویی استفاده کنند.

در هنگام انجام درمان مطمئن شوید که باردار نیستید. شب قبل از تزریق نخاعی، آزمایش ادرار بارداری انجام دهید و نتایج را قبل از جراحی به پرستار مربوطه گزارش دهید. قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس (که در طی عمل ستون فقرات استفاده می شود) منجر به نقایص مادرزادی و احتمالا سقط جنین می شود. اگر شک دارید، جراحی را لغو کرده و زمانی که توانستید تأیید کنید باردار نیستید، دوباره برنامه ریزی کنید. همجنین اگر در ۴ هفته گذشته تب، درمان آنتی بیوتیکی، هر گونه بیماری یا بستر شدن در بیمارستان داشته اید، به پزشک اطلاع دهید. باید سالم باشید و تمام آنتی بیوتیک ها را در روز درمان قطع کنید.

آمادگی برای بلوک عصبی برای درمان کمردرد با فرکانس رادیویی


آمادگی برای بلوک عصبی برای درمان کمردرد با فرکانس رادیویی

در روز درمان، حداقل هشت ساعت قبل از انجام آن نباید چیزی بخورید یا بنوشید. اگر قرار است در طول این درمان آرام بخش دریافت کنید، باید شخصی را همراه داشته باشید تا شما را به خانه برساند. اگر معمولاً برای فشار خون بالا یا هر نوع بیماری قلبی دارو مصرف می کنید، باید این دارو را در زمان مقرر با یک جرعه آب قبل از عمل مصرف کنید.

اگر از هر نوع دارویی استفاده می کنید که می تواند خون را رقیق کند و باعث خونریزی بیش از حد شود، باید قبل از درمان با پزشک خود در مورد قطع این دارو مشورت کنید. این داروهای ضد انعقاد معمولاً برای محافظت از بیمار در برابر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر موارد انسداد عروق تجویز می شوند. بنابراین تصمیم گیری در مورد قطع هر یک از این داروها توسط پزشک کنترل درد انجام نمی شود، بلکه توسط مراقبت های اولیه یا پزشک متخصص (متخصص قلب) که آن دارو را تجویز و کنترل می کند، گرفته می شود. نمونه ای از داروهایی که می توانند خونریزی در حین جراحی را افزایش دهند عبارتند از Coumadin، Plavix، Aggrenox، Pletal، Ticlid و Lovenox.

روش بلوک عصبی با فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد


روش بلوک عصبی با فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد

هنگامی که ساختاری به عنوان مولد درد شناخته شد، منبع عصبی آن به منظور قطع شدن هدف قرار می گیرد. یک سوزن عایق کوچک یا کانول RF با هدایت فلوروسکوپی (ویدیوی زنده با اشعه ایکس) در کنار این اعصاب قرار می گیرد. پزشک می داند که کانول RF را کجا قرار دهد زیرا متخصص آناتومی می باشد. پوشش این کانول، به جز ۵ تا ۱۰ میلی متر آخر، با عایق محافظ پوشانده شده است تا جریان الکتریکی فقط از نوک کانول به بافت های اطراف وارد گردد. هنگامی که به نظر کانول در موقعیت خوبی قرار گرفته است، پزشک ممکن است آزمایشی انجام دهد و مقدار کمی جریان الکتریکی از نوک سوزن در دو فرکانس مختلف آزاد کند. این آزمایش کمک می کند تا تأیید کند که نوک کانولا در نزدیکی عصب هدف در کمر قرار دارد و نزدیک هیچ عصب دیگری نیست. پس از اینکه این تست موقعیت مناسب نوک کانولا را تایید کرد، یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن کمر تزریق می شود. سپس از ژنراتور RF برای گرم کردن نوک کانولا تا ۹۰ ثانیه استفاده می شود و در نتیجه این گرم شدن عصب مورد نظر از بین می رود.

بهبودی از درمان بلوک عصبی با کمک فرکانس رادیویی برای کمردرد


بهبودی از درمان بلوک عصبی با کمک فرکانس رادیویی برای کمردرد

بلافاصله پس از انجام درمان

از آنجایی که بلوک عصبی با فرکانس رادیویی عموماً تحت بیهوشی انجام می شود، با از بین رفتن آرام‌ بخش، پرسنل پرستاری شما را تحت نظارت دقیق قرار می دهد. ممکن است کمی آزردگی یا درد در کمر خود و همچنین خواب ‌آلودگی طولانی مدت یا بی‌ حسی در اثر بیهوشی احساس کنید. ممکن است ۶ تا ۸ ساعت دیگر نیز در بیمارستان بمانید تا کادر پزشکی بهبودی شما را تحت نظر بگیرند و مطمئن می شوند که هیچ عارضه ای وجود ندارد و زمانی که شخصی باشد تا شما را به خانه برساند، تحت مراقبت دوستان یا خانواده قرار خواهید گرفت.

پس از ترخیص

بسیاری از بیماران می توانند با انجام برخی تغییرات، از روز بعد از درمان، فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. هرچند شاید بتوانید برنامه روزانه خود را انجام دهید، اما ممکن است متوجه شوید که هنوز نیاز دارید چند روز پیش از انجام دوباره فعالیت های عادی خود، استراحت کنید. در هنگام ترخصی، ممکن است پزشک توصیه هایی را برای کمک به بهبود راحت تر پیشنهاد کند.

درد پس از درمان

احساس آزردگی، درد سطحی، سوزش یا حساسیت بیش از حد در ناحیه عمل طبیعی می باشد. برخی از بیماران این احساس را شبیه به آفتاب سوختگی می دانند. به طور متوسط، این درد بیش از ۱ تا ۲ هفته پس از عمل ماندگار نمی باشد.

کاهش کامل کمردرد طی ۲ تا ۳ هفته پس از عمل روی می دهد. زیرا ممکن است مدتی زمان ببرد تا اعصاب بلوک شده از بین بروند و ارسال سیگنال های درد متوقف شوند. در این مدت ممکن است احساس ضعف مبهمی در کمر یا گردن داشته باشید که با بهبودی از بین می رود.

ادامه درمان پس از جراحی

از آنجایی که احتمال دارد در طول نقاهت همچنان کمی کمردرد مستمر داشته باشید، ممکن است دستوراتی، مثلا یخ گذاشتن یا گرما دان روی ناحیه تحت درمان، برای تسکین درد داده شود. همچنین ممکن است برای کمردرد مسکن نسخه ای دریافت کنید یا برای مسکن های بدون نسخه نیز دستورات دارویی داده شود.

برای بیمارانی که کمردرد مزمن دارند، بسیار طبیعی می باشد که دچار بیماری شوند، زیرا برای این افراد فعال بودن با درد دشوار است. اگر ضعف نیروی بدنی دارید، ممکن است پزشک جلسات فیزیوتراپی را برای کمک به افزایش مجدد قوای جسمانی تجویز کند.

با گذشت زمان، اعصاب درمان شده دوباره رشد می کند، اما ممکن است دیگر دردی نداشته باشید. اگر کمردرد به علت رشد عصب دوباره عود کرد، متخصص کنترل درد ممکن است روش دیگری را برای تسکین درد توصیه کند.

خطر مرتبط با بلوک عصبی با فرکانس رادیویی در درمان کمردرد


خطر مرتبط با بلوک عصبی با فرکانس رادیویی در درمان کمردرد

آگاهی از خطرات مرتبط با هر نوع درمان پزشکی یا جراحی بسیار مهم است. در مورد بلوک عصبی با استفاده از فرکانس رادیویی در درمان کمردرد، خطرات کمی وجود دارند و به طور معمول کم رخ می‌دهند. برخی از خطرات احتمالی عبارتند از:

  •  واکنش آلرژیک: واکنش آلرژیک فوری یا تاخیری به داروهای مصرفی ممکن است رخ دهد.
  • عفونت: احتمال عفونت در بیمارانی که تزریقات نخاعی در شرایط استریل دریافت می‌کنند، کمتر از ۱ درصد است.
  • خونریزی: خطر خونریزی در بیماران با سابقه اختلال خونریزی، بیمارانی که درمان با داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکت هستند و بیمارانی که داروهای بدون نسخه مانند موترین و آسپرین مصرف می‌کنند، بیشتر است.
  • آسیب عصبی: بهبود قابل توجهی در کاهش آسیب به ریشه‌های عصبی نخاعی یا نخاع با استفاده از فلوروسکوپی و مواد کنتراست دیده شده است. در روش‌های بلوک عصبی با فرکانس رادیویی، خطر آسیب ریشه عصبی یا نخاع به‌صورت نادر است. بیشترین خطر آسیب عصبی و نخاعی در بیماران با اضافه وزن شدید به دلیل دید ضعیف ناحیه هدف در تصاویر اشعه ایکس جانبی مشاهده می‌شود.
  • پارگی دورال: پارگی دورال یک عارضه نادر است و ممکن است باعث سردرد محدود در حالت نشسته یا ایستاده (اما نه در حالت درازکشیده) شود. این سردرد عموماً به‌طور خودبخودی کاهش می‌یابد، اما در موارد پایدار ممکن است نیاز به تزریق خون باشد تا سردرد کاهش یابد.

توجه داشته باشید که این خطرات فقط برخی از موارد احتمالی هستند و به موارد دیگر محدود نمی‌شوند. قبل از هر درمان، مهم است با پزشک خود در مورد خطرات و فواید مرتبط با آن مشورت کنید.

عوارض جانبی زیر معمولاً نادر هستند:

  • افزایش موقت درد
  • اسپاسم عضلانی گذرا
  • درد ناحیه ای پیچیده

هزینه بلوک عصبی برای درمان کمردرد با کمک فرکانس رادیویی


پیش ‌بینی هزینه این درمان بسیار سخت است زیرا به تعداد جلسات بلوک عصبی، مواد مورد استفاده، تجربه پزشک، موقعیت جغرافیایی انجام درمان و سایر آزمایش‌ های تشخیصی بستگی دارد. شرکت‌های بیمه عموماً بلوک عصبی با رادیوفرکوئنسی را پوشش می‌دهند، مگر اینکه استثنائی در ارتباط با آن وجود داشته باشد. بهتر است به شرکت بیمه خود اطلاع دهید که تحت درمان بلوک عصبی با امواج فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد می باشید.

پرسش و پاسخ


بلوک عصبی با فرکانس رادیویی چقدر برای کمردرد موفق می باشد؟

افراد زیادی متوجه شده اند که درمان بلوک ‌های عصبی با فرکانس رادیویی، ۷۰ تا ۸۰ درصد برای کسانی که این درمان را با موفقیت داشته ‌اند مؤثر است. بیماران بلافاصله ده روز پس از درمان، تسکین کمردرد خواهند داشت که ممکن است ۹ ماه تا ۲ سال ادامه یابد.

بلوک عصبی برای درمان کمردرد با امواج فرکانس رادیویی چقدر طول می کشد؟

تسکین کمردرد با بلوک عصبی با فرکانس رادیویی می تواند از ۶ تا ۱۲ ماه و در برخی موارد، سال ها باقی بماند. بیش از ۷۰ درصد بیمارانی که تحت درمان با بلوک عصبی با فرکانس رادیویی قرار می گیرند درد آنها رفع می گردد.

اگر بلوک عصبی با فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد موثر نباشد، مرحله بعدی چیست؟

فرکانس رادیویی فقط زمانی استفاده می‌شود که روش‌های معمول تسکین کمردرد مانند دارو و بلوک‌ های عصبی موضعی موثر نباشند. اگر پس از استفاده از فولگوراسیون درد رفع نشد، باید با یک متخصص کنترل درد که می تواند در انتخاب گزینه های دیگر برای درمان درد کمک کند، تماس بگیرید.

بلوک عصبی با امواج فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد چند بار می تواند تکرار شود؟

بلوک عصبی با فرکانس رادیویی معمولاً دریک جلسه درمانی مؤثر می باشد. در صورت لزوم می توان این درمان را هر ۶ ماه تا ۱ سال تکرار کرد.

آیا بلوک عصبی با فرکانس رادیویی برای درمان کمردرد دردناک است؟

در طول عمل، ممکن است کمی درد یا احساس سوزش، مشابه درد قبل از عمل، در ناحیه تحت درمان احساس کنید. این درد ممکن است یک یا دو هفته بعد از جراحی نیز ادامه یابد.

اشتراک گذاری >>

Telegram
WhatsApp
(X (Twitter
Facebook

مقالات مرتبط